Ανακοίνωση

Πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας μετά το 1950

 

Ανέκαθεν η χώρα μας πήγαινε καλά στην ακτοπλοΐα έχοντας δραστηριοποιηθεί εδώ και 150 χρόνια με τον πρώτο της στόλο από πλεούμενα, τα οποία ονόμαζαν “Φορτηγοποστάλια” και εξυπηρετούσαν αρχικά τους κατοίκους νησιών και παράκτιων περιοχών μεταφέροντας επίσης και ταχυδρομικές αποστολές – αλληλογραφία, επιταγές και δέματα. 

Με την πάροδο των χρόνων η ελληνική ακτοπλοΐα συνεχώς καλυτέρευε και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, παρά τα δεινά που βρήκαν την πατρίδα μας, οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είχαν μια καταπληκτική διαδρομή με διάφορα θρυλικά πλοία. Πολλά εξ αυτών, ενθυμούνται αρκετοί ηλικιωμένοι και εξιστορούν συγκινητικές ιστορίες σε νεότερους. Ενδεικτικά παραθέτουμε, ορισμένες φωτογραφίες με… άρωμα παλιάς εποχής από διάφορα πλοία όπως το «Μοσχάνθη», τον «Μιαούλη, τον «Κανάρη», τον Καραϊσκάκη, το Κύδων», αλλά και πολλά άλλα, που έγραψαν τη δική τους θρυλική ιστορία… σκίζοντας τα κύματα για να εξυπηρετήσουν τον πληθυσμό της νησιώτικης με την ηπειρωτική Ελλάδα μέσα από τη θαυμάσια συλλογή του Ηρακλειώτη Δημητρίου Τσιντάρη, που ζει στην Αμερική. 

Δεν έχουμε το ιστορικό του κάθε πλοίου όπως για παράδειγμα με το «Μοσχάνθη» που εκτελούσε τις γραμμές των νοτίων Κυκλάδων κατά τις δεκαετίες του 50 και του 60. Τα πλοία όπως το «Μοσχάνθη» με μπαστούνι στη γερτή πλώρη, προπολεμικής ναυπηγήσεως, τα ονόμαζαν τύπου γιοτ. Το συγκεκριμένο πλοίο ήταν πολύ όμορφο και σχετικά γρήγορο για εκείνη την εποχή. Καμπίνες, όμως, δεν υπήρχαν και όλοι οι επιβάτες με τα πράγματα τους στοιβάζονταν στον στενό χώρο του. Έχει, βέβαια, γλυκοτραγουδηθεί, όπως άλλωστε και πολλά άλλα πλοία της εποχής.. Σε κάποιο γλέντι τραγουδήθηκε ο στίχος.

«Με τη δόλια τη Μοσχάνθη

περιμένω γράμμα να ‘ρθει…»

Τα χρόνια κυλούσαν και τα πλοία όλο και εξελισσόταν για να φτάσουμε την περίοδο της δεκαετίας του 1960 προς 70 όπου την Κρήτη εξυπηρετούσαν βασικά το «Φαιστός» και το μοιραίο «Ηράκλειο» που ναυάγησε παρασέρνοντας στις 7 Δεκεμβρίου του 1966 στα φουρτουνιασμένα και βαθιά νερά της Φαλκονέρας εκατοντάδες ανθρώπους. Μετά, όμως, από αυτό το τραγικό συμβάν μ’ εμπνευστή και πρωτεργάτη τον τότε μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου κυρό Ειρηναίο Γαλανάκη, εκατοντάδες Κρητικοί, Χανιώτες κυρίως, ίδρυσαν την πρώτη ναυτιλιακή εταιρία λαϊκής βάσης με την ονομασία  Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρία Κρήτης (ΑΝΕΚ). Το πλοίο που αγοράσθηκε γι’ αυτές τις ανάγκες ήταν ασφαλές και με όλες τις παροχές για εκείνα τα χρόνια. Ήταν ένα τάνκερ με μήκος 154 μέτρα και πλάτος 20 μέτρα το οποίο μετασκευάστηκε στα Ελληνικά Ναυπηγεία και στις 9 Σεπτεμβρίου του 1970 κατέπλευσε στο λιμάνι της Σούδας.

Τα τελευταία χρόνια επικρατεί μεγαλύτερη ασφάλεια, άνεση και ταχύτητα στα πλοία της ακτοπλοΐας μας.

998291_10202026339810768_117902605_nwtmk

1005815_10202026482414333_2043411412_nwtmk

 Το «Μοσχάνθη» να σκίζει τα κύματα και κοντά στην ακτή ενός νησιού για παραλαβή και κατέβασμα επιβατών

 

3.wtmk

Ο «Κανάρης»

4.wtmk

 Ο «Καραϊσκάκης»

8.wtmk

11.wtmk

Ο «Μιαούλης»

Tα Θρυλικά  πλοία «Κανάρης», «Κολοκοτρώνης», «Μιαούλης» και «Καραϊσκάκης» που ήρθαν από την Ιταλία ως πολεμική αποζημίωση…

5.wtmk

Το «Ηράκλειο» που ναυάγησε, πριν μετασκευαστεί ήταν φορτηγό 

6.wtmk

7.wtmk

 Το «Κύδων» ως πρώην τάνκερ είχε τ’ όνομα «Wirakel»

12.wtmk

 Το «Αγγέλικα» είχε χαρακτηριστεί για την εποχή του ως υπερωκεάνιο 

 Χανιώτικα νέα Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2013 σελίδα 32

32-20130907

Απαντήστε

Το email σας δεν θα δημοσιευθεί.Τα υποχρεωτικά πεδία είναι σημειωμέα *

*

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Πηγαίνετε Στην Κορυφή
Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com